Είτε ταξιδεύουμε εντός μιας χώρας είτε εκτός αυτής, η τελευταία αγοραστική εμπειρία σίγουρα δεν είναι μόνο οι ανέμελες βόλτες στο κέντρο της πόλης. Η τελευταία ευκαιρία να έρθουμε σ’ επαφή με τα πιο αντιπροσωπευτικά προϊόντα ενός τόπου είναι λίγο πριν μπούμε στο αεροπλάνο. Τα ελληνικά καταστήματα αφορολόγητων ειδών αποτελούν κοινό σημείο συνάντησης χιλιάδων ταξιδιωτών διαφόρων εθνικοτήτων και πολιτισμών. Η χαλαρή διάθεση καθώς και το αμείωτο ενδιαφέρον για εξερεύνηση, ενίοτε απορροφούν την προσοχή τους την ώρα που τα μεγάφωνα κάνουν την τελευταία αναγγελία για επιβίβαση! Γνώριμη η εικόνα ενός ταξιδιώτη με την κάρτα επιβίβασης στο χέρι να περιδιαβαίνει τους ευρύχωρους διαδρόμους των Hellenic Duty Free Shops ανάμεσα σε χρώματα και αρώματα, με το βλέμμα εστιασμένο στις ελκυστικές και υπερμεγέθεις συσκευασίες. Όσον αφορά το κρασί, διατίθεται σε φιάλες αποκλειστικά των 750ml.
Πώς ξεκίνησαν τα ελληνικά καταστήματα αφορολόγητων ειδών; Η εταιρεία ιδρύεται το 1979 με το άνοιγμα δύο καταστημάτων στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού, ενώ 20 χρόνια μετά ιδιωτικοποιείται. Το 2001 λειτουργεί καταστήματα στο νέο αεροδρόμιο Αθηνών στα Σπάτα. Μέσα στο 2013 ολοκληρώνεται τμηματικά η πώλησή της στην ελβετική Dufry AG, ηγέτιδα εταιρεία στον κλάδο του ταξιδιωτικού εμπορίου. Σήμερα υπάρχει ένα δίκτυο 115 καταστημάτων σε 46 σημεία στην Ελλάδα (22 αεροδρόμια, 11 μεθοριακοί σταθμοί, 13 λιμάνια).
Δικαίωμα αγοράς κρασιών από τα Hellenic Duty Free Shops έχουν αποκλειστικά οι ταξιδιώτες. Επιπρόσθετα υπάρχει δυνατότητα γευστικής δοκιμής πριν την αγορά, γεγονός άγνωστο στους περισσότερους. Με σηματοδοτημένες τις ετικέτες προς δοκιμή στα ράφια, οδηγούμαστε στο wine dispenser, όπου διατίθενται δωρεάν έως και 16 διαφορετικά κρασιά σε κατάλληλη θερμοκρασία. Λευκά, κόκκινα και ροζέ, ξηρά και γλυκά κρασιά προερχόμενα απ’ όλη την Ελλάδα, παρελαύνουν στο ποτήρι μας, διευκολύνοντάς μας στην τελική απόφαση αγοράς. Όπως γίνεται αντιληπτό, όσα κρασιά συμμετέχουν στο wine dispenser έχουν συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι όλων των άλλων του ραφιού, μετατρέποντας την αυθόρμητη αγορά σε συνειδητή. Οι ετικέτες εναλάσσονται ανά μήνα, διευρύνοντας τη γνωριμία με τον πολυτάλαντο ελληνικό αμπελώνα και προωθώντας το κρασί ως εθνικό προϊόν. Ανάλογα με την ημερήσια επιβατική κίνηση, είναι πιθανόν να σας εξυπηρετήσει οινολόγος της εταιρείας.
Η τοποθέτηση των κρασιών δεν γίνεται με βάση τις τιμές τους. Δεν ισχύει δηλαδή αυτό που βλέπουμε κατά κόρον στα μεγάλα σημεία λιανικής με τα ακριβά κρασιά στα ψηλά ράφια και τα φθηνά στα χαμηλά. Θα δείτε π.χ. ένα κρασί των 7 ευρώ δίπλα σε ένα των 22. Η γεωγραφική προέλευση επίσης δεν είναι παράγοντας διάκρισης ούτε η ποικιλία. Βασική διάκριση μεταξύ των κρασιών στα ράφια είναι ο χρωματικός τύπος τους. Κόκκινα και λευκά με τα ροζέ να μπαίνουν ανάμεσά τους. Κατά δεύτερο λόγο διακρίνεται ο βαθμός γλυκύτητάς τους, με τα γλυκά κρασιά ν’ αποτελούν ξεχωριστή ενότητα. Το ίδιο συμβαίνει με τις σαμπάνιες και τους αφρώδεις οίνους, ανάλογα βέβαια με το μέγεθος του καταστήματος. Στην περίπτωση που έχετε ελάχιστο διαθέσιμο χρόνο, υπάρχουν μικρά σημεία πώλησης ακριβώς έξω από την αίθουσα αναχώρησης, τα “last minute shops”, όπου έχετε πρόσβαση σε πιο περιορισμένη γκάμα οίνων.
Δεδομένου ότι δεν υπάρχει δυνατότητα παραγγελίας κρασιών πριν την πτήση από το e-shop της εταιρείας, η οποιαδήποτε αγορά διενεργείται από τα σημεία πώλησης στις αναχωρήσεις. Η εμπορία κρασιών αφορά μόνο ελληνικές ετικέτες με εξαίρεση κάποιους αφρώδεις οίνους και σαμπάνιες. Χαρακτηριστικό σε αεροδρόμια επαρχιακών πόλεων είναι η τοποθέτηση, κατά πλειοψηφία, των κρασιών τοπικών παραγωγών. Με αυτό τον τρόπο δημιουργείται πιο ξεκάθαρη τοπική οινική ταυτότητα στα μάτια των αγοραστών που ενσυνείδητα προτιμούν τα κρασιά του τόπου που επισκέφθηκαν. Δεν είναι τυχαίο ότι οι περισσότερες πωλήσεις κρασιών στο σύνολο των καταστημάτων πραγματοποιούνται από Έλληνες υπηκόους, ενώ στη δεύτερη θέση έρχονται οι Ρώσοι με μικρή διαφορά από τους τρίτους Βρετανούς. Οι οινοποιοί πρέπει να αναπτύξουν επικοινωνιακό marketing εξωστρέφειας, με κεντρικό πυλώνα τον εισερχόμενο οινοτουρισμό ώστε οι ξένοι να γνωρίσουν τα κρασιά τους και να τα πάρουν μαζί τους φεύγοντας.
ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΓΟΡΑΣ & ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΚΡΑΣΙΩΝ
Όσον αφορά τον αριθμό φιαλών κρασιού που μπορείτε να αγοράσετε από τα Hellenic Duty Free Shops, το ανώτατο όριο καθορίζεται ουσιαστικά από τη σχετική νομοθεσία της χώρας προορισμού. Κάθε χώρα έχει τους δικούς της κανόνες που μπορεί να διαφέρουν σημαντικά των υπολοίπων. Αναλυτικές πληροφορίες στο https://www.dutyfreeshops.gr/gr/custom-allowances
Το προσωπικό στα ταμεία των καταστημάτων θα τοποθετήσει σε ειδικές συσκευασίες (tamper evident bags) τα κρασιά που αγοράσατε. Με τη συσκευασία αυτή δεν θα αντιμετωπίσετε κανένα πρόβλημα στον έλεγχο χειραποσκευών. Μην ανοίγετε τις ειδικές συσκευασίες και κρατήστε την απόδειξη αγοράς έως τον τελικό προορισμό σας. Εάν συνεχίζετε το ταξίδι σας με μετεπιβίβαση (transit) σε άλλα αεροδρόμια, δεν επιτρέπεται να ανοίξετε την ειδική συσκευασία αγοράς. Το ταξίδι σας θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί εντός των επόμενων 24 ωρών από την αγορά σας. Αφορολόγητες αγορές πραγματοποιούν όσοι επιβάτες ταξιδεύουν σε τρίτες χώρες. Για όσους ταξιδεύουν εντός Ελλάδος ή Ε.Ε. οι τιμές των ειδών επιβαρύνονται με φόρο. Για το λόγο αυτό ζητείται και η κάρτα επιβίβασης στα ταμεία, προκειμένου να εξακριβωθεί ο προορισμός του ταξιδιώτη και ανάλογα να χρεωθεί ή όχι ο φόρος.
Επειδή σε ένα ταξίδι μένει συνήθως η τελευταία εικόνα, πιστεύουμε ότι αξίζει να αφιερώσετε επιπλέον χρόνο στα καταστήματα αφορολόγητων ειδών μετατρέποντας το βιαστικό πέρασμα από εκεί, σε ευχάριστη και διασκεδαστική εμπειρία!