Το 2019 είναι μια χρονιά ορόσημο για την Aegean Airlines που γιορτάζει την 20ή επέτειό της. Η συμβολή της στην αναγνωρισιμότητα του ελληνικού οίνου εντός και εκτός συνόρων, μας ώθησε να διερευνήσουμε το όλο εγχείρημα που είναι αναμφίβολα πρωτοποριακό. Για μια δεκαετία, από το τέλος του 2009 μέχρι και σήμερα, τα ποιοτικά κρασιά των Ελλήνων παραγωγών “πετάνε” βάσει συγκεκριμένου σχεδίου στις πτήσεις της. Συνοδοιπόροι και αποδέκτες της απόλαυσης σε αυτά τα ταξίδια είναι οι επιβάτες της Business Class στις διεθνείς πτήσεις καθώς και οι επισκέπτες στα lounges. Το πρόγραμμα προώθησης ελληνικών κρασιών ήταν μια ιδέα του κ. Ευτύχη Βασιλάκη. Ο Σύνδεσμος Ελληνικού Οίνου (ΣΕΟ) τον βράβευσε πέρσι εκτιμώντας την προσφορά του. Για την υλοποίηση του προγράμματος συνεργάστηκε με τον κ. Κωνσταντίνο Λαζαράκη MW από τον οποίο πήραμε την πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη. Προτεραιότητα όπως μας είπε είναι η στήριξη του μικρού Έλληνα οινοποιού.
Ο αναπτυσσόμενος ελληνικός αμπελώνας βρίσκει σημαντικό βήμα προώθησης μέσα από την επιχειρηματική επιλογή του μεγαλύτερου αερομεταφορέα της χώρας μας. Με σκοπό να αναβαθμίσει τις προσφερόμενες υπηρεσίες στη Business Class, η Aegean Airlines έχει δημιουργήσει το “Gastronomics”. Πρόκειται για μια ολοκληρωμένη γαστρονομική εμπειρία που ταξιδεύει τις ελληνικές γεύσεις σε όλο τον κόσμο. Το κρασί ως αναπόσπαστο στοιχείο της εμπειρίας αυτής, επιλέγεται από τον κ. Λαζαράκη και συστήνεται στους ταξιδιώτες μέσα από τα μενού και το περιοδικό της εταιρείας, Blue. Αναζητώντας στα περιεχόμενα του διμηνιαίου περιοδικού τον τίτλο “Aegean winemakers” θα βρείτε άρθρα του κ. Λαζαράκη. Η σύντομη πλην μεστή παρουσίαση του κρασιού αλλά και του παραγωγού του στην ελληνική και αγγλική γλώσσα αποτελεί την καλύτερη εισαγωγή πριν την εναέρια γευστική δοκιμή.
“Είναι από τα πολύ όμορφα projects που αναλαμβάνω. Λειτουργεί καταπληκτικά” μας είπε ο κ. Λαζαράκης. Η αναζήτηση για ποιοτικά κρασιά μικρών παραγωγών απ’ όλα τα γεωγραφικά διαμερίσματα της Ελλάδας είναι συνεχής. Σύμφωνα με το πλάνο επιλέγονται 4 ετικέτες βάσει συγκεκριμένου σκεπτικού. Ανά τέσσερις μήνες αλλάζουν τα κρασιά τα οποία είναι δύο κόκκινα και δύο λευκά. Στη λίστα συμπεριλαμβάνεται ένα ελαφρύ λευκό και ένα πιο γεμάτο λευκό. Το ίδιο ισχύει με τα ερυθρά. Σκοπός είναι να ικανοποιηθούν όσο το δυνατόν περισσότεροι επιβάτες λαμβάνοντας υπόψη τις διαφορετικές προτιμήσεις τους. Για να είναι πιο αντιπροσωπευτικός ο ελληνικός αμπελώνας προτιμάται ένα κρασί γνωστού παραγωγού και ένα κρασί λιγότερου γνωστού. Μια περιοχή προφανής, π.χ. Νεμέα και μια ποικιλία ή περιοχή άγνωστη στο ευρύ κοινό. Αξίζει να σημειωθεί ότι προωθούνται κρασιά αποκλειστικά Ελλήνων παραγωγών και προσφέρονται μόνο από φιάλες των 750ml.
Ένα ποτήρι αφρώδους οίνου Amalia Brut του κτήματος Τσέλεπου θα σας καλωσορίσει σε κάθε πτήση εξωτερικού. Σερβίρεται κατ’ εξαίρεση από φιάλη 375ml για να μην ξεθυμαίνει εύκολα. Ρωτάμε τον κ. Λαζαράκη εάν και κατά πόσο επηρεάζει η διακύμανση της πίεσης λόγω υψομέτρου την ποιότητα του κρασιού, ήσυχου ή αφρώδους. Μας απαντά ότι οι τυχόν διαφορές είναι αμελητέες, προσθέτοντας:“Ένα καλό κρασί είναι παντού καλό. Η απόλαυση παραμένει ίδια, είτε το απολαμβάνεις στο lounge, είτε στα 30.000 πόδια”. Σκεφτήκαμε αν θα υπάρχει μελλοντικά η επιλογή ενός επιδόρπιου οίνου, καθώς και αν θα μπορεί κάποιος να αγοράζει επιτόπου τα κρασιά του μενού. Μας είπε ότι τα γλυκά κρασιά αποτελούν μια πιθανή εξέλιξη όπως και η δυνατότητα αγοράς μέσω της κάρτας Miles & Bonus.
Στα lounges της Aegean Airlines είναι σύνηθες σε μια πολυσύχναστη απογευματινή ώρα να επικρατεί μια παρεϊστικη διάθεση μεταξύ των επιβατών. Είναι οι στιγμές χαλάρωσης που απολαμβάνει κάποιος αφιερώνοντας το χρόνο του σε ένα χώρο που νιώθει οικεία ανάμεσα σε ξένους. Οι αναπαυτικές πολυθρόνες είναι η δεύτερη δημοφιλέστερη επιλογή μετά την παρατεταμένη επίσκεψη στο μπουφέ, τόσο στο πλήρως ανακαινισμένο Intra Schengen Lounge όσο και στο ολοκαίνουριο Extra Schengen Lounge του διεθνούς αερολιμένα Αθηνών Ελ. Βενιζέλος. Ο κ. Λαζαράκης τόνισε ότι ο μεγαλύτερος όγκος κατανάλωσης κρασιών γίνεται σ’ αυτούς τους χώρους. Οι κάτοχοι της κάρτας Gold Miles & Bonus έχουν πρόσβαση εκεί και είναι πολύ περισσότεροι από τους ταξιδιώτες που πετάνε Business. Όπως και οι κάτοχοι της κάρτας με το διακριτικό Star Alliance Gold. Οι ετικέτες κρασιών είναι ίδιες με αυτές που παρέχονται στις πτήσεις εξωτερικού και μάλιστα σε πιο προσεγμένα ποτήρια.
Τα κριτήρια επιλογής των ετικετών στη Business Class είναι ποιοτικά αλλά και ποσοτικά. Ποιοτικό κριτήριο θεωρείται κατ’ αρχήν το να είναι το κρασί εκφραστικό της ποικιλίας. Όπως μας εξηγεί ο κ. Λαζαράκης, προκειμένου να υπάρχει επάρκεια κρασιών καθόλη τη διάρκεια του τετραμήνου απαιτείται ένας μίνιμουμ αριθμός φιαλών από τον κάθε παραγωγό. Ένα στοκ ασφαλείας θα λέγαμε. Αυτό ορίζεται στις 8.000 φιάλες των 750ml. Μπορεί να αφορά μία σοδειά ή περισσότερες. Σε κάθε περίπτωση από τη στιγμή που θα συμφωνήσει ο παραγωγός για την ετικέτα, οφείλει να διαθέσει αυτή την ποσότητα. Η επαγγελματική συμπεριφορά είναι επιβεβλημένη εκ μέρους του οινοποιού ειδικά όταν η άλλη πλευρά διαθέτει ένα αξιόπιστο προφίλ ως προς το σκέλος των πληρωμών. Έχει συμβεί να καταναλωθούν έως και 11.000 φιάλες από μία μόνο ετικέτα που προφανώς ήταν πολύ δημοφιλής στην πλειοψηφία των ταξιδιωτών!
“Η Aegean Airlines προσφέρει ένα καταπληκτικό όχημα προώθησης” μας λέει ο κ. Λαζαράκης κι εμείς θα συμφωνήσουμε απόλυτα μαζί του. Τα οφέλη που έχει μια τέτοια εμπορική συμφωνία για τον οινοπαραγωγό είναι πολλαπλά. Η δημοσιότητα που κερδίζει ένα λιγότερο γνωστό κρασί ταξιδεύοντας σε 120 διαφορετικούς προορισμούς για 4 μήνες είναι ανεκτίμητης αξίας. Η παρουσία του στο μενού της Business Class και στα lounges ως προσωπική επιλογή ενός διάσημου Master of Wine, αναμφίβολα “απογειώνει” τη φήμη του. Επιπρόσθετα απευθύνεται σε αγοραστικό κοινό με μεγαλύτερη οικονομική επιφάνεια. Στο premium target group των ταξιδιωτών, Ελλήνων και ξένων, τουριστών και επαγγελματιών.
Μεγάλη σημασία έχει η έρευνα ικανοποίησης πελατών που κάνει η Aegean Airlines. Σύμφωνα με αυτήν η ανταπόκριση του κόσμου είναι πολύ θετική. Οι επιβάτες χαρακτηρίζουν πρωτότυπη την κίνηση αφού δοκιμάζουν κρασιά που δεν τα γνώριζαν. Αξιοσημείωτο είναι ότι στο παρελθόν επιλέχθηκε η ρετσίνα αλλά και φυσικά κρασιά που είχαν μεγάλη αποδοχή από τον κόσμο. Και μάλιστα όταν ο μέσος οινόφιλος είχε άγνοια περί των φυσικών οίνων! Η αναγνώριση για τους οινοπαραγωγούς έρχεται άμεσα και με κάθε τρόπο. Με e-mails και μηνύματα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από επιβάτες που ενθουσιάστηκαν πίνοντας τα κρασιά τους. Αρκετές φορές με επίσκεψη στα κτήματα για να γνωρίσουν από κοντά τους ανθρώπους πίσω από την ετικέτα. Δημιουργείται έτσι ένα είδος αυθόρμητης ζήτησης από τους ταξιδιώτες καθώς και μια στοχευμένη αναζήτηση σημείων πώλησης των ετικετών που άρεσαν.
Αναμφισβήτητα η Aegean Airlines παρέχει μια μοναδική ευκαιρία στον Έλληνα οινοποιό να εκθέσει το προϊόν του σε μια πολυπολιτισμική παλέτα καταναλωτών. Δεδομένου ότι το πρόγραμμα που αφορά το κρασί τρέχει την τελευταία δεκαετία, σημαίνει ότι 120 παραγωγοί έχουν προβληθεί με τα αντίστοιχα κρασιά τους. Στόχος του κ. Λαζαράκη είναι να καλύψει όσο το δυνατόν περισσότερους οινοπαραγωγούς ανά την Ελλάδα. Στο πλαίσιο αυτό μας εξηγεί ότι όσοι έχουν ήδη συνεργαστεί, σίγουρα θα περιμένουν εκ νέου τη σειρά τους. Συνεπώς όσοι δεν έχουν μπει είναι πιθανό να τους προταθεί πιο άμεσα. Το βέβαιο είναι ότι οι επιβάτες της Aegean Airlines απολαμβάνουν το προνόμιο μιας ιδιαίτερης γαστρονομικής ταξιδιωτικής εμπειρίας.
Αρχισυντάκτης: Δημήτρης Περισοράτης-750ml.gr